Et nytt tankeeksperiment

Jeg gjorde et tankeeksperiment i foregående blogg  om hva som vil skje om Gud tar seg fri en dag. I dag skal jeg forsøke meg med et nytt tankeeksperiment, hvor jeg spør hvorfor Gud har akkurat de egenskapene han har. Man kan jo lett tenke seg en helt annerledes Gud. Nå tror jo vi ateister at det er menneskene som har oppfunnet guder generelt og dermed også den kristne guden. At opphavsmennene (de var ganske sikkert menn) til jødedommen som ligger i bunnen av kristendommen, tilla Gud en mengde gode sider er naturlig og akkurat hva man ville vente. Siden målet var å få flest mulig tilhengere av religionen, så måtte han fremstilles i et mest mulig gunstig lys. Den moderne versjonen er jo at Gud er inderlig glad i oss og vil bare vårt eget beste. Men dette gjelder jo bare for de som tror på ham, eller mer dekkende: de som smisker for ham. De som ikke tror på ham, behandler han på den annen side meget grusomt. Han utsetter dem for evig tortur (når de dør eller i alle fall etter dommedag). Jeg har undret meg i alle år hvorfor de kristne unisont synes å godta dette uten reservasjoner. Men det er vel derfor de fremdeles tror på Gud. Personlig tok jeg avstand fra både Guds moral og selve guden, da det gikk opp for meg hvor urettferdig dette var. Jeg vil be de troende som leser dette tenke igjennom om de mener Guds behandling av de ikketroende er i tråd med deres egen moral. Og hvis de mener det, vil all min respekt for deres moral være borte. Og jeg vil be om å få slippe å høre mere snakk om den enestående, objektive, kristne moralen. (Nå kan det være et problem for de kristne at de ikke tør å ha egne meninger om dette problemet av frykt for å falle i unåde hos nettopp Gud.)

Men så var det å tenke ut hvordan en annerledes Gud kunne ha vært. Er det mulig å tenke seg en Gud som er mer sympatisk enn den gjeldende kristne guden? Ja, det er ikke vanskelig. Man kan lett tenke seg en Gud som gjerne belønner de som tror på ham i rikt monn, men som ikke bryr seg om å straffe de som ikke tror på ham. Han kan bare la de ikketroende få samme skjebne som dyrene når de dør for eksempel. Deres sjel opphører å eksistere. De er døde i alle betydninger av ordet. En slik gud ville jeg se med sympati på, jeg ville nok fremdeles gå inn for et religionsfritt Norge, for å bli kvitt det åket som religionen har lagt på den norske befolkningen over mange hundre år, men å sannsynliggjøre at Gud ikke eksisterer ville ikke lenger være så viktig.

Men hvorfor har ikke religionsstifterne valgt å gjøre guden deres mindre hevngjerrig og mer tolerant? Jeg tror ikke det er nødvendig å svare på det, det vil være opplagt for alle at ved å frata Gud denne straffemuligheten, så vil prester, misjonærer og andre forkynnere ikke lenger kunne skremme folk til å tro på Gud. Dette er hele hemmeligheten ved den straffende guden og et nytt holdepunkt for at

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s