Hva sier Bibelen om moralen?

Etter hva jeg forstår mener kristne apologeter at deres objektive moral basert på Bibelen er kvalitativt forskjellig fra min subjektive moral basert på min samvittighet. Men det er vanskelig å finne helt konkret hva denne objektive moral består av og hva som skiller den fra min egen moral. Derfor har jeg selv prøvd å finne ut av dette. Men først: hvis apologetene tror de er alene om å være i mot løgn, tyveri og drap, så tar han feil, jeg er også i mot den slags. Men når det gjelder det fjerde bud om å hedre ens far og ens mor, så er det kanskje en forskjell. For i Matheus 10,37 står det et Jesus-sitat: «Den som elsker far og mor mer enn meg, er meg ikke verdt.» Her skiller vi lag, min moral kommer her til kort.

Et annet sted, Matheus 18,8, snakker Jesus om å hogge hånden av hvis den lokker til synd. Dette likner litt på sharialovgivningen. Her klarer jeg heller i å følge den kvalitativt overlegne moralen til apologetene.

Evangelisten Matheus støtter i vers 19.12 selv-kastrering hvis det gjøres for komme nærmere himmelen. Så hvis en person i dag kastrerer seg selv, for å tekkes Gud så vil vedkommende finne støtte for denne handling i apologetenes objektive moral. Min subjektive moral vil finne denne handling frastøtende.

Det finnes mange henvisninger til slaveri i Bibelen og ingen av disse henvisningene synes å finne slaveri klanderverdig. Så også her vil apologetenes høyverdige objektive moral basert på Bibelen støte an mot min laverestående subjektive moral.

For apologetene er selvfølgelig Gud et forbilde. Derfor vil det helt sikkert være i tråd med deres moral at når Eva mot Guds befaling spiste av kunnskapens tre i Edens have, så var det en rettferdig straff at alle hennes etterkommere skulle være født med arvesynd. Etter min subjektive moral synes jeg ikke dette er rettferdig for en slik nokså uskyldig ulydighetshandling.

Til slutt synes jeg også at Gud begikk en ond handling da han presset Abraham til nesten å drepe sin egen sønn Isak. Tenk på de kvalene som Abraham opplevde før han til slutt ble løst fra Guds befaling. Men apologetene med sin objektive moral, ser det nok ikke sånn.

Finleser man Bibelen vil man finne utallige andre handlinger beskrevet og forsvart der som er i fullstendig motstrid til min naturlige moral. Derfor er det min personlige mening at det å kalle den moral som Bibelen inspirerer til for objektiv eller universell er en frekk tilsnikelse.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s