En bok om Guds eksistens – 7

7. Moralen

I kapittel 9 tar forfatterne for seg moralen og da dukker straks de kristnes favorittbegrep, den objektive moral opp. Den objektive moral er en tenkt, universell moral, som vil være den beste veileder for menneskelig handlinger og væremåte for alle folkeslag i verden. Den rasjonelle begrunnelsen for å søke etter en slik moral er at om alle rettet seg etter denne moralen, så ville vi få den best mulige verden. Men at de kristne legger så stor vekt på denne moralen, skyldes nok et annet forhold. For de vet at klarer de å få alle sine medmennesker med på å søke etter den objektive moral, så vil de kristne i neste omgang komme med sin påstand om at den eneste mulige kilden til en slik moral vil være en gud og da selvfølgelig den kristne guden. Og dermed må alle som tror på og ønsker seg en objektiv moral, godta at det finnes en gud. Uten en gud vil man ikke kunne finne en objektiv moral vil omkvedet være.

To spørsmål vil utkrystallisere seg nokså fort. For det første hva er poenget med en objektiv moral? En ting kan vi si ganske sikkert. Om vi finner frem til en slik moral, så vil ikke det bety at folk vil følge denne moralen. Vi vet så altfor godt at folk flest følger sine egne lyster og instinkter, så verden vil ikke bli et bedre sted å være i om vi fikk kodifisert en objektiv moral. Så en slik kodifisering vil egentlig ikke ha så stor nytteverdi. De katolske prestene som forgrep seg på barn visste sikkert det var galt det de gjorde, men de gjorde det likevel.

Det neste spørsmålet vil være hvordan man skal avdekke de levereglene som tilhører en slik moral. De kristne vil unisont svare: i Bibelen. Men det finnes vel ingen teologer som i vår moderne tid tror at Gud går god for alt som står i Bibelen hvis han altså finnes. Spesielt i Det gamle testamente står det mye om Gud som ikke er særlig flatterende, så Gud vil kunne komme i et mer gunstig lys om vi var litt selektive i hva vi tror på av det som står der. Så noe av det som står i Bibelen har utvilsomt menneskelig opphav, det gjenspeiler de bibelske forfatternes egne meninger og forestillinger. Og dermed kan vi ikke være sikker på om den moralen vi kan lese ut av Bibelen er slik Gud vi ha den. Jeg tror for øvrig at man kan være nokså viss på at hvis en kommisjon eller panel av kristne teologer nå i vår tid fikk i oppdrag å utarbeide en objektiv moral, så vil denne moral likne mye på FN’s menneskerettigheter. Det vil si, den vil reflektere dagens oppfatning av rett og galt og ikke Bibelens. Så det som de kristne kaller en objektiv moral vil være tidsbestemt og forandre seg med tidsånden.

Jeg er ellers forundret over at det er mulig å skrive et helt kapittel om moral uten å nevne ordet samvittighet. I Romerbrevet 2,14-15 sier Paulus at samvittigheten er et eksempel på at alle mennesker har et nedlagt instinkt og sans for skaperens vilje. Så kanskje vi ikke trenger en kodifisert objektiv moral, men kan stole på vår samvittighet ved moralske valg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s