En bok om Guds eksistens – 8

8. Det ondes problem

I kapittel 10 diskuteres det ondes problem, hvor grunnspørsmålet er hvorfor det er så mye lidelse i verden. For de kristne kan dette være et problem, for det er ikke vanskelig å tenke seg at mange av disse lidelsene kunne vært unngått hvis Gud hadde grepet inn på en eller annen måte. Hvis Gud er allmektig og involvert i alle naturprosessene i verden, så kunne han for eksempel ha hindret at HIV-viruset oppstod. Enten var han ikke i stand til det og da er han ikke allmektig, eller så ønsket han det ikke og da er han ikke god. Et tredje alternativ, som er i tråd med hva vi kom frem til ovenfor, er at Gud er helt likegyldig til hva som foregår blant menneskene. Og dette innebærer i så fall at de kristne lever på en illusjon: de tror at Gud har skapt oss fordi han ønsker seg et fellesskap sammen med oss, mens i virkeligheten favoriserer ikke Gud oss, han bare lar naturen gå sin gang uten innblanding. Og da er det jo ikke særlig sannsynlig at det for menneskene finnes et liv etter døden heller.  Og dermed har ikke Gud noen funksjon og kan like gjerne avskrives. Når det gjelder spørsmålet om hvorfor Gud lot HIV-viruset oppstå, så klynger enkelte kristne (og blant disse S&D) seg til den forklaringen at hvis Gud fjernet dette viruset fra verden, så ville verden gå videre på en litt annen måte enn om han lot dette viruset dukke opp. Og da ville verden kanskje være på vei til en ennå verre tilstand, og at det var for å hindre dette at HIV-viruset ble sluppet løs. Dette er en nokså desperat utvei, men en forklaring noen kristne synes å kunne leve med. Men for de som tror at Gud finnes, vil det mest logiske etter dette være å si at Gud er allmektig og allvitende, men passiv.

Men mye lidelse blant menneskene skyldes jo menneskelige handlinger. Og da er bortforklaringen blant de kristne at dette skjer fordi Gud har gitt menneskene fri vilje. Og dette er for så vidt logisk. Vi ville leve et nokså intetsigende liv hvis Gud skulle kontrollere og godkjenne alt vi gjør. Så dette kan ikke Gud klandres for. Men våre handlinger er genstyrte og man kunne jo ønsket at Gud sørget for at vi ved mutasjoner fikk gener som gjorde oss mer fredelige, tolerante og mindre aggressive. Hvis Gud er ansvarlig for vår genutrustning, så har han gjort en dårlig jobb. Igjen er det mest sannsynlig at Gud har forholdt seg passiv under hele vår utvikling. Så å tro at Gud har skapt oss er trolig en vrangforestilling.

På ett punkt (som riktignok ikke er knyttet til kapittel 10) må jeg komme S&D i møte. Det er et mysterium at den fysiske materien, naturkonstantene og naturlovene er formet slik at universet har en struktur og at livsformer har oppstått. Det er ikke vanskelig å tenke seg at naturkonstantene kunne hatt helt andre verdier enn det de har, og det er full enighet i vitenskapen at bare noe små avvik fra dagens verdier for de fleste av disse konstantene, så ville ikke liv kunne ha oppstått. Dette har vitenskapen ingen forklaring på, og det er klart da at det er lett å tro det må være en Gud som står bak valget av disse verdiene. Så det må jeg gi S&D rett i. Og akkurat dette mysteriet har jeg selv viet en del oppmerksomhet i min bok «Gud skapt i menneskets bilde». Men for de fleste vitenskapsfolk (og ateister) er dette tydeligvis ikke nok for å få dem til å tro på Gud. For det kan tross alt finnes andre forklaringer på denne fininnstillingen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s