En bok om Guds eksistens -10

10. Et svar og noen flere spørsmål

Men nå har vi kanskje funnet en forklaring på hvorfor Gud måtte skape et så enormt stort univers, for å oppnå at det skulle oppstå levende vesener som kunne tilbe ham.  På grunn av at Gud har gitt menneskene fri vilje, så vil han ikke kunne forutse alt som vil skje i på en planet med levende vesener.  S&D vil riktignok si at dette gjelder kun på planeter med menneskeliknende vesener, for det er bare slike som har bevissthet og som derfor Gud har gitt fri vilje. Men dette er kontroversielt og det kan like gjerne være at også høytstående dyr har bevissthet og derfor også fri vilje. Og at Gud er klar over dette. Dermed kunne Gud ikke forutsi hva som ville skje på planeten jorden de siste flere hundre millioner år. Så Gud kunne ikke være sikker på at det ville oppstå mennesker på jorden (selv om han altså klarte å eliminere dinosaurene ved å sende en meteor mot jorden). I sine analyser for 13.8 (siste anslag) milliarder år siden fant han trolig ut at sjansen for det var liten. Så derfor skapte han et univers med trillioner av sol- og planet-systemer for å være sikker at intelligente vesener ville oppstå i det minste på en av disse planetene. Det foregår en kontinuerlig diskusjon i vitenskapelig kretser om hvor stor sannsynligheten er for at det finnes intelligente vesener i andre solsystemer. Men hvis Gud i sine analyser fant at han trengte trillioner av solsystemer for å være sikker at det oppsto menneskelignende vesener, så vil dette være et sterkt argument for at sannsynligheten for dette er svært liten. Dette bør vitenskapen tillegge vekt til i sin videre diskusjon.

Dette vil trolig ikke noen ta alvorlig, men det er heller ikke poenget. Poenget er å vise at ved å utnytte arsenalet av egenskaper som Gud er i besittelse av, kan man imøtegå ethvert fremstøt ateister gjør for å vise at Gud ikke finnes. Boken til S&D inneholder en mengde liknende resonnementer.

Et annet spørsmål som en ateist kan komme med er hvordan Gud kan være flere steder samtidig. Siden Gud opprettholder alt, og siden det skjer ting samtidig over hele verden, må Gud samtidig befinne seg i for eksempel Australia, Brasil og Sibir. Hvordan dette skjer, er ikke forklart i boken til S&D. Det er ikke nevnt i det hele tatt. Men det er ikke bare på jorden Gud må være tilstede overalt, han har skapt hele universet og må derfor ta hånd om alt som skjer i alle andre av verdens solsystemer.  Nå er ikke det å være tilstede overalt umulig å tenke seg, alle naturlovene har den egenskapen. Så Gud og naturlovene har noe til felles, ja, kanskje naturlovene er en manifestasjon av Gud og at det er på den måten han kan være allestedsnærværende. Eller kanskje naturlovene er identiske med Gud, de er for eksempel usynlige på samme måte som Gud. Vel, i så fall må jeg ta opp til ny vurdering om jeg igjen skal begynne å tro på at han eksisterer. Men den egenskapen ved Gud at han er til stede overalt i universet kan ikke forenes med at Gud er personlig. Han kan ikke sitte og lytte på hver enkelt av oss når vi ber bønner til ham. Han får kanskje millioner av bønner samtidig. Og den dagen Gud henvendte seg til Abraham for å gi jødene et land for seg selv, forsømte han da de andre oppgavene han hadde mens dette pågikk? (Det er egentlig vanskelig å tro at den guden som skapte universet er den samme som åpenbarte seg for Abraham, Abrahams gud spiller nok i en noe lavere divisjon enn den gud som skapte universet. Trolig fant Abraham opp denne jødiske guden og vi står igjen med spørsmålet: hvem skapte da egentlig universet?) Så her står vi overfor flere problemer og igjen ser vi at vår fantasi ikke er til å stole på. Vi kan ikke ta for gitt alt vår fantasi kan tenke ut eller godta. Og i dette perspektivet må vi gi opp å tro at vi mennesker er skapt i Guds bilde. Siden Gud er usynlig og vi er synlige, så ser vi jo at dette ikke kan stemme.

En ateist vil også ha store problemer med å overbevises om at Gud er god. Han vil ikke kjenne til noen sikre observasjoner på jorden som viser at Gud er god. Og det som skjer etter døden har han bare skriftlig og nokså tvilsom informasjon om. Og ateisten tror ikke at mennesker har en sjel, han tror ikke at mennesker som etter hvert råtner i en grav kan vekkes til live igjen. Han vet at helvete, som må være et fysisk sted siden det er fullstendig gjenskapte mennesker og ikke bare sjeler som blir utsatt for pinsler der, ikke finnes på jorden, og er vel bare et sted som forekommer i fantasien til de troende. Og han vet at den fysiske himmel er et tomrom og ikke et sted mennesker etter døden kan oppholde seg.  Men om nå himmelen virkelig skulle eksistere, hva er det de troende vil oppleve der etter at de dør? Etter beskrivelser i oppbyggelig litteratur ser tilværelset i himmelen ut til å likne på livet i et kloster, hvor all aktivitet har Gud som mål. De saliges beskjeftigelse går stort sett ut på å hylle Gud, eller for å bruke et verdslig uttrykk: å smiske for Gud. Det er flere enn jeg som har påpekt at i det lange løp må dette bli dødsens kjedelig. Så kanskje det ikke er så ønskelig å komme til himmelen likevel, kanskje er det like bra at den ikke finnes.

Som sagt, det er så mange spørsmål som boken til S&D ikke gir svar på, at det er lite håp om at ateister generelt vil ta sin oppfatning av Gud opp til en ny vurdering etter å ha lest boken.  Og det er ikke vanskelig å finne mange flere slike spørsmål. Det ser forresten ut til at djevelen ikke lenger har noen funksjon i kristendommen. I alle fall kan han tydeligvis ikke gjøre nytte for seg i et forsøk på å sannsynliggjøre at Gud finnes. For, hvis jeg husker rett, han er ikke nevnt et eneste sted i boken. Derved ser vi at kristendommen lever sitt eget liv, mer bestemt av gjeldende tidsånd enn av Bibelen.

Tilslutt en liten tankekonstruksjon som de kristne burde reflektere litt over: Man skulle tro at om den kristne guden eksisterte, så ville det finnes utallige måter å bevise denne eksistensen på. Men så langt er det ikke lagt frem et eneste bevis på dette, bare noen vage sannsynligheter. Og dette bør kunne tas som et nokså sikkert tegn på at denne guden ikke eksisterer.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s