De troendes problem

 

Noen henviser til Bibelen. Men Bibelen er i seg selv ikke et bevis for at Gud eksisterer.  Tvert imot, mange ateister mener at Bibelen er det beste beviset for at Gud er menneskeskapt. Bibelens gamle testamente er første og fremst en bok om jødenes historie, hvor gud griper inn og favoriserer ett folk og viser liten sympati for andre folkeslag. I Det nye testamente får denne guden en ny rolle og er blitt en gud for alle mennesker. Altså nokså forvirrende. Gud synes å forandre seg i takt med at menneskene forandrer seg (noe han har fortsatt med i ettertid).  Viktige hendelser beskrevet i det gamle testamente er fri diktning. Grundige undersøkelser gjort av de israelske arkeologene Finkelstein og Silberman har ikke funnet noen holdepunkter for at det noen gang forekom en flukt fra Egypt og at Moses vandret rundt i Sinai-ørkenen i 40 år. Alt dette mener de er oppdiktet. Så Bibelen er neppe en åpenbaring fra Gud.

Men hva med Bibelens profetier? Noen begrunner sin tro på Gud med at alle disse profetiene har skjedd fyllest. Men i Matt 24,34 står det om Guds rikes komme: ”Sannelig, jeg sier dere: Denne slekt skal ikke forgå før alt dette skjer”. Denne profetien gikk ikke i oppfyllelse.

Andre nevner en rekke gode sider ved religionen og mener at disse må bety at Gud finnes. Og ingen vil bestride at vi har mye å takke kristendommen for, men spørsmålet er jo om dette kan anses som bevis for at Gud eksisterer. Kanskje ville disse godene blitt menneskene til del selv om Gud ikke eksisterer. I dag er kristendommen ufarliggjort, den kan ikke gjøre mye skade. Men det har ikke alltid vært slik.

Det påstås av de troende at det finnes masse dokumentasjon som beviser at Gud stadig holder en hånd over menneskene. Men den kristne guden har vel egentlig ikke manifestert seg for menneskene på 2000 år. I den katolske verden rapporteres det riktignok en sjelden gang om enkelte mirakuløse helbredelser som Gud får æren for. Men slike beskjedne undere er ikke særlig imponerende av en gud som engang var så allmektig at han skapte vårt univers. Den protestantiske kirke tror ikke på slike mirakler i det hele tatt. Og til tross for at menneskene ber flittige bønner til den kristne guden, så har ingen kunnet påvise at disse bønnene noen gang har ført til noen inngripen fra denne guden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s