Forbrukerfiendtlig byråkrati – del 1

I seks innlegg fremover vil jeg berette om noen av mine frustrerende konfrontasjoner med det norske byråkratiet. Det som slår en når man reflekterer over disse historiene er at hensynet til forbrukeren ikke synes å komme i første rekke, men derimot ett eller annet overordnet hensyn som folk flest ikke skjønner noe av.

  1. Da vi kjøpte vår nåværende enebolig for noe år siden ble vi informert av selger om at plasseringen av garasjen i forhold til innkjørselen var slik at man måtte være meget påpasselig når man kjørte inn eller ut slik at bilen ikke skrapte mot dørkarmen. En gang hadde de fått ødelagt bilen i et slikt forsøk. Og om vinteren hendte det ofte at de kjørte seg fast i snøkanten når de skulle rygge ut. De hadde søkt bygningsrådet i kommunen om å få rotert garasjen noen grader slik at all inn- og utkjøring ble enklere, men dette ble avslått fordi etter forskriftene måtte garasjen ligge parallelt med hovedhuset. Etter å ha levd med dette en vinter fant vi det uutholdelig og samlet sammen noen mannlige venner til en dugnadsinnsats og fikk justert garasjen slik at den kom mer i flukt med innkjørselen. Det interessante er at det ikke er mulig å se fra innkjørselen, fra gårdsplassen eller fra naboene at garasje og hovedhus ikke er helt parallelle. Men leier funksjonæren i bygningsrådet et helikopter, vil han kanskje oppdage denne mangel på parallellitet fra luften, og målebrevet vil ikke være helt korrekt i forhold til garasjens plassering, men vi som forbrukere er blitt kvitt et mareritt ved inn- og utkjøring.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s