Mysteriet om menneskenes intelligens – del 2

En kommentar til mitt forrige innlegg

I mitt forrige innlegg tok jeg utgangspunkt i det postulatet at Guds eneste hensikt med å skape universet var å få tilgang til levende vesener som trodde på ham og som han kunne forholde seg til. Dette er ikke noe jeg har funnet på av meg selv, men det er noe jeg har fra boken til Søvik og Davidsen «Eksisterer Gud…?». Siden disse forfatterne vet mer om Gud enn jeg, valgte jeg å ta utgangspunkt i deres trosforestillinger, og ut i fra disse, med rene logiske betraktninger prøvde å finne ut hvordan Gud egentlig er. Min første deduksjon var at Gud ikke kunne være allmektig. For var han det, så ville han helt sikkert ha skaffet seg levende vesener som trodde på ham på en langt enklere og raskere måte enn ved å starte med milliarder av galakser. Han ville da kunne ha nøyd seg med ett enkelt solsystem og han ville ha kunnet ordnet det slik at intelligente vesener oppstod på en planet i dette solsystemet på kanskje bare 150 millioner år etter at det første encellede dyret oppstod. Hvis de kristne fortsatt insisterer på at Gud er allmektig, ja, da må vi forkaste Søviks og Davidsens påstand om at Guds eneste formål med universet var å skaffe seg tilhengere. Da må Gud også ha hatt et annet formål med universet enn å skape vesener som kan tro på ham.  Ingen synes imidlertid å ha kommet med noe forslag om hva dette andre agendaet kan være. Så kanskje man i stedet bør starte med et helt nytt spørsmål: hvorfor skapte Gud egentlig universet? For her er det helt klart noe som ikke stemmer.

’’’’’’’’’’’’’’

Hvis de kristne er for påståelig hva angår Guds allmakt, så undergraver de sin egen religion, for da er det vanskelig å ikke lande på den konklusjon at den kristne guden egentlig ikke eksisterer. For reflekterer vi over det, er det mye som ikke virker særlig troverdig: Hvis Gud er allmektig hvorfor måtte han bruke 13.7 milliarder år på å få oppfylt sitt viktigste ønske og eneste formål med universet, nemlig å få noen vesener til å tro på ham? Hvorfor lot Gud det gå 200.000 år etter at homo sapiens oppstod før han ga seg til kjenne? Og hvorfor først bare til en liten folkestamme? Og når da Gud oppdaget at jødene misforstod og så seg nødt til å sende sin egen sønn til jorden for å overbevise jordboerne om at han var guden for alle, så opptrådte denne sønnen på en så lite overbevisende måte at det var bare flaks at denne religionen ble utbredt. Hadde ikke Paulus dukket opp, så hadde det ikke eksistert et eneste kristent menneske i dag. Og denne guden har ikke lykkes særlig godt med sin religion på jorden. Etter to tusen år er det bare ca. en fjerdedel av jordens befolkning som tror på ham. Og i mange land minker dette antallet drastisk. Så da Gud omsider oppnådde at det oppstod intelligente vesener på jorden, så viste det seg at det ikke var så lett for Gud å få dem til å tro på seg. Så jeg tror vi har med en skuffet gud å gjøre (hvis han altså eksisterer). Og man kan ha en viss medfølelse med ham.

Men når dette er sagt, så må det vel også sies at det er litt selvforskyldt at Gud har lykkes så dårlig her på jorden. Når sant skal sies, så har han ikke oppført seg særlig smart. Hen straffer alle etterkommere av Adam og Eva for en nokså uskyldig ulydighetshandling. Hvordan kan man ha sympati for en Gud med en slik håpløs rettferdighetssans? Å kalle Gud barmhjertig blir da nokså misvisende. Han fremstår da mer som en selvopptatt og straffende gud. Og han forholdt seg passiv da hans sønn ble pint til døden på korset og brukte som unnskyldning for denne passiviteten at han måtte forholde seg slik, ellers ville han ikke klare å tilgi menneskenes synder. Dette er jo helt absurd, så hvordan skal vi kunne elske et slik Gud?

Det siste avsnittet har ikke noe med intelligens å gjøre, men er en naturlig ettertanke til det første avsnittet. I neste innlegg (om en uke) skal jeg forsøke meg på en forklaring på hvorfor evolusjonen har gjort oss så intelligente. Det er heller ikke så enkelt å forstå.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s