Et kritisk blikk på Guds egenskaper – Del 3

  1. Er Gud allvitende?

 Gud er angivelig allvitende i den forstand at han vet hele tiden hva vi foretar oss og tenker. Jeg har ofte lurt på hva han trenger denne informasjonen til. Noen vil kanskje si at han hele tiden må følge med i vår gjøren og laden for å holde seg ajour med om vi fortjener å frelses eller ikke. Men for mitt vedkommende vet han jo at jeg er ateist og at jeg derfor ikke fortjener å bli frelst. Hvorfor kaster han da bort tid og ressurser på å registrere hva jeg hele tiden foretar meg? Går han stadig med et lite håp om jeg kanskje vil begynne å tro på ham? Det er vanskelig å vite, for Guds veier er som kjent uransakelige.

Men dette gjelder ikke bare menneskene. Det heter seg at «ikke en spurv faller til jorden uten at Gud vet det». Så Gud følger også med hva dyr foretar seg og hva som hender med dyr. Hva han trenger denne informasjonen til er ikke så godt å vite. Siden dyrene ikke har sjel har de ikke et liv etter døden. Og siden han tydeligvis ikke bruker denne informasjonen til noe, så må vi bare nøye oss med å si at Gud har som hobby å samle informasjon om dyr.

De kristne har imidlertid et problem med fremtiden. Noen vil kanskje mene at for å bli ansett som allvitende, må et vesen også vite alt om fremtiden. Men hvis Gud vet alt om fremtiden, så vet han også hva mennesker kommer til å foreta seg i fremtiden. Han vil da for eksempel ha kjennskap til alle terrorhandlinger før de inntreffer. Så en kjærlig, allmektig og allvitende Gud burde på forhånd ha visst alt om alle onde gjerninger som kom til å bli utført av menneske. Men han gjør ikke noe med det, han bare lar det skje. For å redde guden sin fra å bli beskyldt for å være både tafatt og likeglad, så har de kristne måttet innrømme at Guden deres ikke er absolutt allvitende når det kommer til stykket. Han vet ikke hva mennesker vil foreta seg i fremtiden.

Men det er også andre ting den kristne guden trolig ikke vet. Skal et vesen regnes for allvitende må det vite alt hva vitenskapen vet i dag. Det må beherske all matematikk, de må kjenne løsningen på matematiske problemer som matematikerne selv ikke kjenner i dag, det må vite om string-teorien er sann eller ikke, det må vite alt om kvanteteorien osv. Men det er ingen ting i Bibelen som tyder på Gud eller Jesus kjente til noe av dette. Tenk om Jesus i Bergprekenen i forbifarten hadde nevnt at jorden var 4.7 milliarder år gammelt og at menneskene hadde utviklet seg fra et encellet dyr. Eller om han i det minste hadde sagt at jorden er en kule og jorden går rundt solen og ikke omvendt. Da hadde Jesus gjort menneskeheten en stor tjeneste og det ville være umulig for ateister å påstå at Jesus bare var et menneske. Siden Jesus tydeligvis ikke visste noe mer om naturen enn folk flest på hans tid, så må konklusjonen bli at Gud ikke er allvitende.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s