Et kritisk blikk på Guds egenskaper – Del 4

  1. Er Gud rettferdig?

Når er det ordet «urettferdig» kan assosieres med en handling? Det kan for eksempel være når en eller annen autoritet bestemmer ett eller annet over sine undersåtter og hvor vedkommende autoritet ikke behandler alle likt. Man bruker da gjerne ordet «diskriminering» om det som skjer. Og det var nettopp det som skjedde da den kristne guden ga et stykke landområde til en stamme som guden favoriserte. Han lot Abraham få tilgang til landområdet Kanaan som allerede var befolket av en annen folkegruppe. Hvis den kristne guden er gud for alle folkeslag, så var det urettferdig at ett folkeslag ble favorisert av Gud med hensyn til hvor de skulle få bosette seg.

Man kan også anvende ordet «urettferdig» om en handling som kan være en straff for en eller annen forseelse, og hvor denne straffen ikke på noen måte står i forhold til forseelsen. For eksempel da Adam og Eva var ulydige mot Gud og spiste av en frukt som Gud hadde forbudt dem å spise, så var straffen Gud ila dem hårreisende streng for denne forseelsen. Straffen var at alle Adam og Eva’s etterkommere skulle fødes med arvesynd. Hvordan ville verden fungere i dag hvis foreldre skulle straffe barna sine like strengt som Gud for at de gjør seg skyldig i en relativt uskyldig forseelse som for eksempel å spise et kakestykke de har fått beskjed om å ikke røre? De kristne må slutte å kalle guden sin for kjærlig, så lenge han holder seg til rettferdighetsnormer som er helt hinsides hva folk flest mener er rettferdig.

Lot’s hustru ble omskapt til en saltstøtte fordi hun så seg tilbake til hjemstedet sitt under en flukt fra en katastrofe som ødela byen Sodoma. Som det står i en velvillig kommentar til denne hendelsen: Denne historien «viser at Gud redder dem som adlyder ham, men at de som er ulydige mot ham, mister livet». Men er dette en rettferdig straff for en nokså uskyldig ulydighet? De kristne mener altså det. Men hvordan kan de kristne vente at vi ateister skal tro på en slik helt urimelig streng Gud? Og det til og med en gud som har ord på seg for å være så inderlig glad i oss mennesker.

Den svenske religionskritiker Ingemar Hedenius mener at etter vanlig menneskelig rettsfølelse, så fortjener hverken Hitler eller Stalin å bli brent i evig tid for sine forbrytelser. En slik straff mener Hedenius er i strengeste laget. Men en ærlig og lovlydig ikke-troende person skal etter Guds rettsfølelse straffes med evig pine i Helvete. Dette mener de kristne er en rettferdig Gud.

Jeg er nå snart 85 år. Jeg trodde på Gud en gang. Han imøtekom da aldri mine bønner. Etter at jeg ble ateist har jeg aldri mottatt noe tegn fra Gud om at han eksisterer. Å lese oppbyggelig litteratur eller Bibelen har ikke overbevist meg om at han eksisterer. Heller tvert imot. Men likevel, hvis jeg ikke tror at han eksisterer, så skal jeg utsettes for en evig straff i Helvete etter at jeg dør. Er dette en rettferdig Gud? Jeg vil påstå at å kalle Gud rettferdig er å misbruke ordet «rettferdighet». Gud bryter alle rettferdighetsnormer som vi følger her på Jorden.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s