Et kritisk blikk på Guds egenskaper – Del 5

  1. Har Gud humoristisk sans?

Latter er et ord som sjelden assosieres med Gud og kristendom. Man kan lese igjennom Bibelen uten å le en eneste gang. Det er ingen ting som påkaller latter i denne boken. Og det er sjelden man ler i en kirke. En prest vil trolig aldri komme med en vits fra prekestolen. Det lengste de kristne kan strekke seg er å spre glede. Man snakker om en glad kristendom. Men man snakker aldri om en morsom kristendom. Men betyr det at Gud ikke har humoristisk sans? Det er vanskelig å si noe helt sikkert om det, for Bibelen inneholder ikke så mange førstehåndsopplysninger om Gud.  Der hvor Gud kommer med verbale ytringer i Bibelen er det gjerne for å pålegge jødene å drepe sine fiender eller han annonserer at han skal straffe menneskene. Så Gud er nok ingen humørspreder. Jeg kjenner heller ikke til at Jesus lo noen gang. Så man blir ikke i godt humør av å lese Bibelen. Og det samme gjelder vel all såkalt oppbyggelig litteratur. Det er alvoret og tungsinnet som preger slike tekster. Og hvordan vil oppholdet i himmelen være for de salige etter dommedag hvor de skal tilbringe en evighet uten noen gang å få seg en god latter. Det må være uutholdelig kjedelig.

Men hvordan kan dette forklares? I følge den kristne kirken har Gud skapt oss. Med alle våre mange tilbøyeligheter, lyster og interesser. En av våre tilbøyeligheter er å spøke med hverandre, le av vitser, se på morsomme filmer, oppsøke revyteatre og scener for standup-komikere, og generelt å ha det moro. Hvorfor kan Gud ha gitt oss denne egenskapen, hvis han selv ikke synes å ha noe sans for humor? Høyst uventet har altså Gud skapt oss med en viss trang til å ha det moro i sosiale sammenhenger. Å få tilfredsstilt en slik trang gir oss ofte store gleder og skaper trivsel. Men hvis Gud ikke liker det, hvorfor har han da skapt oss med denne disposisjon? Ateister vil kunne bruke dette som argument for at Gud ikke har skapt oss.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s